Jeanneauklubben

• Forstørr
  • Standard skriftstørrelse
  • Forminsk
Hjem Diskusjonsforum
Jeanneauklubben forum
Velkommen, Gjest
Vennligst Logg inn eller Registrer deg.    Glemt passord?
Propell til SF 37 (1 visning) (1) _WHO_ONLINE_GUEST
Gå til bunnen Legg inn svar Foretrukket: 0
  • Side:
TRÅD: Propell til SF 37
lepa (Bruker)
Fresh Boarder
graphgraph
Ikke pålogget Klikk her for å se brukerens profil
Propell til SF 37 10 År, 8 Måneder siden Karma: 3  
Vi har en SF 37 med en tobladet foldepropell. Jeg har ikke vært så fornøyd med den og tenker å bytte propell. Jeg hadde i utgangspunktet tenkt en 3-bladet foldperopell, men det er tydeligvis andre alternativer.
Har noen erfaringer og råd å gi?

Hilsen
Leif Pagander

Rapporter til moderator   Lagret som logg Lagret som logg  
  Du må registrere deg og logge inn for å kunne skrive i forumet.
Unolar (Bruker)
Administrator
graphgraph
Sv:Propell til SF 37 10 År, 8 Måneder siden Karma: 17  
Hei Leif!
Jeg byttet propell forrige år fra en tre-bladet foldepropell (Flexofold) til en vribar propell (Kiwiprop) Jeg er meget godt fornøyd.
Med den gamle propellen hadde jeg store problemer under bakking. Jeg fikk ikke nok kraft, og syntes jeg måtte bruke altfor stort motorturtall.
(Årsaken viser det seg er knyttet til at gearboksen på SO39i har så stor utveksling i revers at akslingen går ganske sakte rundt)
Jeg kjøpte en ny Kiwiprop som i pris er gunstig sammenlignet med andre avanserte propeller. Kiwiprop er laget i et komposittmateriale og veier derfor også bare en brøkdel av hva andre propeller gjør.
Bladene på Kiwiprop folder seg ikke sammen men vrir seg i vannet slik at motstanden blir minst mulig når du seiler.
Motoregenskapene endret seg ganske mye. Nå har jeg bra kontroll akterover og jeg har minst like godt skyv fremover.
Kiviprop forhandles av et lite firma i Oslo som heter Finisterra. Jeg har meget god erfaring med service og vilje til å gi gode råd.
(For en tid tilbake gikk det rykter om at Yanmar ikke ville godkjenne bruk av Kiwiprop i forhold til garantien på motoren. Jeg sjekket opp dette med Yanmar før jeg kjøpte min propell. Yanmar har ingen merknader til bruk av Kiwiprop.)

Siste endring: 11/03/2009 19:04 Av Unolar.

Uno B. Larsen
InSunO II
Stereo (Bruker)
Fresh Boarder
graphgraph
Sv:Propell til SF 37 10 År, 8 Måneder siden Karma: 4  
lepa,

Har en Kiwiprop på vår 42i, og er halv-fornøyd med den, fordi jeg har mistet en knop for motor .... den er nok litt underdimensjonert for min båt, den er også "makset" ut på vridningsgrad...

Ellers har den holdt godt i 6000nm, er veldig fornøyd med forbedret fart under seil (det er jeg "sikker" på og god pris.

mvh
K

sunflyer (Bruker)
Junior Boarder
graphgraph
Sv:Propell til SF 37 10 År, 8 Måneder siden Karma: 10  
Det finnes jo flere muligheter. Kiwi er mye omtalt. I tillegg har vi max-prop, autoprop som har blader som justere seg. Mens flexofold og volvo har tradisjonelle foldepropeller. Gori er også en mulighet. Tror at Gori og autoprop er mest typiske langtur-propeller, da disse har ekstra ressurser på motorseiling. Selv har jeg vanlig to-blader (fleksofold?) på min sf 43. Den bakker elendig og vibrerer på enkelte turtall i forover. Jeg kommer likevel ikke til å bytte den før den er utslitt da jeg mener det er en vanesak. Her er en tråd på det internasjonale forumet om foldepropeller:
http://jeanneau.proboards44.com/index.cgi?board=per&action=display&thread=868

mvh
Viggo

lepa (Bruker)
Fresh Boarder
graphgraph
Sv:Propell til SF 37 10 År, 8 Måneder siden Karma: 3  
Hei
Takk for innspill.
jeg har nå bestilt en Kiwiprop og er lovt den så jeg får montert den før sjøsetting 27. mars.
Nå lurer jeg på om dere som har denne propellen har stoffet den, eller bare polert den?
hvis dere har stoffet den, hvilken grunnbehandling og hvilket stoff har dere brukt?

Hilsen Leif

Stereo (Bruker)
Fresh Boarder
graphgraph
Sv:Propell til SF 37 10 År, 8 Måneder siden Karma: 4  
Hei,
Jeg fikk anbefalt å bare polere den, og det hold sånn passe bra. måtte sjekke et par ganger utover sesongen og skrape av ruskjell.
(det ble bare skum......)

-k

GGå til toppen Legg inn svar
  • Side:
Forumløsning : FireBoardfå nye innlegg direkte til ditt skrivebord

Hovedmeny

Registrering