Jeanneauklubben

• Forstørr
  • Standard skriftstørrelse
  • Forminsk
Hjem Diskusjonsforum
Jeanneauklubben forum
Velkommen, Gjest
Vennligst Logg inn eller Registrer deg.    Glemt passord?
Bytte til LiFePo4 batterier i SO 44i (1 visning) (1) _WHO_ONLINE_GUEST
Gå til bunnen Legg inn svar Foretrukket: 0
TRÅD: Bytte til LiFePo4 batterier i SO 44i
MartinRT (Bruker)
Fresh Boarder
graphgraph
Ikke pålogget Klikk her for å se brukerens profil
Bytte til LiFePo4 batterier i SO 44i 2 År, 3 Måneder siden Karma: 9  
Batteriene våre har skrantet i flere år, og i år måtte de byttes. De var like gamle som båten, som er fra 2009. Etter en prat med MaksPower på båtmessen på Lillestrøm ble jeg "Lithiumfrelst", så før sommeren tok jeg steget og kastet ut de originale Tudor 4X110Ah batteriene og satt inn MaksPower 4X100Ah LiFePo4.

Det hele gikk overraskende greit, de nye batteriene har nesten eksakt samme størrelse som de gamle og skrueterminalene på MaksPower batteriene har riktig dimensjon for kabelskoene som allerede sitter der. Så det hele er gjort på en times tid. Batteriladeren som sitter originalt i båten er en 60A Cristec, denne har mulighet for justering av ladespenning som fungerer for MaksPower batteriene. Jeg monterte samtidig en batterimonitor fra Victron (BMV-702) og kan holde øye med hva som går inn og ut av strøm.
I de fem ukene vi har vært utpå med båten i ferien, har dette fungert som en drøm! Vi ligger mye i uthavn, og vi har kunnet ligge i dagesvis uten å være i nærheten av tomme for strøm.
Siden vi planlegger langtur med båten, kommer vi til å installere en ekstra, kraftigere dynamo, tilpasset de nye batteriene, for mer effektiv lading. vi kommer også til å montere solcellepaneler.

Rapporter til moderator   Lagret som logg Lagret som logg  

Du må registrere deg og logge inn for å kunne skrive i forumet.
GGå til toppen Legg inn svar
Forumløsning : FireBoardfå nye innlegg direkte til ditt skrivebord

Hovedmeny

Registrering